Τι σημαίνει «Viral»
H φρενίτιδα με το «Gangam Style.
Έκφραση αρχικά εμπνευσμένη από και «περιορισμένη» στο χώρο του διαδiκτύου, το «έγινε viral» έχει μπει πια στην τηλεόραση και στο λεξιλόγιο όλων, σχεδόν. Το νόημα του όρου «viral», αλλά και η ίδια η συχνότητα της χρήσης του, έχουν οδηγήσει μέχρι και στη δημιουργία ειδικού λήμματος στη Wikipedia!
Από την ελληνική Βικιπαιδεία, διαβάζουμε τα εξής:
«Ως βάιραλ βίντεο (αγγλικά: viral video]) χαρακτηρίζεται ένα βίντεο το οποίο γίνεται δημοφιλές (κυρίως) μέσω διαδικτυακής διαμοίρασης (internet sharing) συνήθως μέσω ιστοσελίδων φιλοξενίας βίντεο, μέσων κοινωνικής δικτύωσης και μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email). Τα βίντεο χαρακτηρίζονται κυρίως από χιουμοριστικό περιεχόμενο. […]
Ο όρος προέρχεται από την αγγλική λέξη viral, η οποία σημαίνει κυριολεκτικά “ιικός, αυτός που έχει σχέση με ιό”. Στην αγγλική γλώσσα η έκφραση “to go viral” έχει την έννοια του γίνομαι με αστραπιαία ταχύτητα γνωστός (σύγκρινε και με το “εξαπλώνομαι σαν ασθένεια” της ελληνικής), έννοια από στην οποία αντιστοιχίζεται η χρήση του όρου στη συγκεκριμένη περίπτωση.»
Βάιραλ λοιπόν, μπορεί να γίνει ο,οτιδήποτε ανεβεί και μπορεί να διαμοιραστεί στη σφαίρα του διαδικτύου, από βίντεο μέχρι φωτογραφίες, ποστ από Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, memes, blog posts και οποιοδήποτε περιεχόμενο καταλήγει να μοιραστεί μαζικά και αστραπιαία.
Παραδείγματα:
Όλοι θυμόμαστε τη φρενίτιδα με το «Gangam Style», το «κολλητικό» και ακαταλαβίστικο χορευτικό κομμάτι του Νοτιοκορεάτη PSY, το οποίο παρά τους γλωσσικούς φραγμούς έγινε απίστευτα δημοφιλές παγκοσμίως. Μάλιστα, μέχρι πρόσφατα, ήταν το βίντεο με τις περισσότερες θεάσεις στο YouTube (2 δις+), μέχρι να εκθρονιστεί από το φετινό βάιραλ μουσικό φαινόμενο, το βίντεοκλιπ του «Despacito» (περίπου 3 δις θεάσεις).
Κι αν στις παραπάνω περιπτώσεις μιλάμε για επαγγελματικά μουσικά βίντεο καλλιτεχνών και δισκογραφικές εταιρείες στο background, υπάρχουν και οι περιπτώσεις ερασιτεχνικών, προσωπικών βίντεο και περιεχομένου, που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στο internet.
Το 2007, ένας πατέρας από το Ηνωμένο Βασίλειο ανέβασε ένα «σπιτικό» βίντεο συντομότερο του ενός λεπτού, με πρωταγωνιστές τους δύο γιους του, Harry & Charlie, τριών και ενός έτους αντίστοιχα. Ο μικρός δάγκωσε το δάχτυλο του μεγάλου αδελφού, ο οποίος αναφωνούσε «Charlie bit my finger» και κάπως έτσι ξεκίνησε η βάιραλ ιστορία τους. Το βίντεο έχει καταλήξει σήμερα να έχει 852 εκατομμύρια θεάσεις και έγινε το έκτο πιο δημοφιλές μη-μουσικό βίντεο στο YouTube.
Ανατομία του Viral Περιεχομένου
Ο πατέρας του Charlie λοιπόν, αν και τυχαία, τα κατάφερε μια χαρά με το βίντεο των γιων του!
Τι χρειάζεται όμως το περιεχόμενο που φτιάχνουμε, για να γίνει βάιραλ;
1 – Το Κατάλληλο Είδος
Το βάιραλ περιεχόμενο συνήθως ανήκει σε μία από τις δύο ακόλουθες κατηγορίες:
Χρηστική με tips & οδηγίες για συγκεκριμένες διαδικασίες ή εργασίες
Ψυχαγωγική με περιεχόμενο χιουμοριστικό/ψυχαγωγικό
2 – Προϋποθέσεις και Περιεχόμενο:
Αφού μιλάμε για περιεχόμενο που επιθυμούμε να γίνει ορατό και δημοφιλές σε ευρύτατο επίπεδο (από εθνικό μέχρι παγκόσμιο), είναι λογικό πως θα πρέπει να επιλέξουμε ένα θέμα που θα τραβάει εύκολα την προσοχή. Να επικεντρωθούμε στο σημείο-κλειδί του θέματός μας και να βρούμε τρόπους να προκαλέσουμε συναισθηματικές αντιδράσεις και έντονες εντυπώσεις, να εκπλήξουμε το κοινό μας ευχάριστα, αιχμαλωτίζοντας την προσοχή του.
3 – Καθοριστικός Παράγοντας
Ο παράγοντας που θα προκαλέσει τα πιο έντονα συναισθήματα στο κοινό και θα ωθήσει τους χρήστες των social media και του internet να μοιραστούν το περιεχόμενό σας.
Συνήθως, οι χρήστες μοιράζονται περιεχόμενο με ερεθίσματα που:
- Είναι χιουμοριστικά/διασκεδαστικά (memes, ανέκδοτα, βίντεο, gif κ.α)
- Τους προτρέπουν να σκεφτούν (επιστήμη, ντοκιμαντέρ, ειδήσεις, τεχνολογία)
- Είναι πρωτότυπα ή/και παράξενα (ιστορία, ζωικό βασίλειο, επιστήμη, τέχνη, fun facts)
- Έχουν έντονο δραματικό στοιχείο (ταινίες μικρού μήκους, βίντεο, αληθινές ιστορίες & προσωπικά testimonials, success stories)
- Παρουσιάζουν κάτι εξαιρετικό (τέχνη, αθλητικά ρεκόρ/κατορθώματα, ειδικές δεξιότητες)
- Είναι χαριτωμένα (θα έχετε προσέξει ότι το internet το κυβερνούν τα γατάκια και τα σκυλάκια)
Πρόσφατα Παραδείγματα Viral Περιεχομένου στο Facebook
1 – Επιστήμη: Νεα Θεραπεία για το Αλτσχάιμερ, via Science Alert
Το συγκεκριμένο άρθρο παρουσίαζε τα αποτελέσματα μιας έρευνας επιστημόνων του Queensland Brain Institute, των οποίων η τεχνική, η έρευνα και τα αποτελέσματά της δημοσιεύτηκαν στο Science Translational Medicine. Το άρθρο λοιπόν επικεντρώνεται σε πρωτοποριακά επιστημονικά ευρήματα, για μια (προς το παρόν)ανίατη ασθένεια που απασχολεί ιδιαίτερα τόσο το μέσο άνθρωπο, όσο και την επιστημονική κοινότητα. Με αυτά τα δεδομένα, ήταν αναμενόμενο (όπως και ενδιαφέρον και ωφέλιμο) να γίνει viral.
2 – Κουίζ: OCD Radar Quiz, via Playbuzz
Τα σύγχρονα βάιραλ κουίζ που έχουν σχεδιαστεί για το facebook έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα επιτυχημένα. Αφενός, αξιοποιούν την επιλογή Κοινοποίησης ενός από τα πιο ισχυρά social media, αφ’ετέρου προσφέρουν ψυχαγωγική απασχόληση και θέματα συζήτησης στο χρήστη και τους φίλους του (πράγμα που εξασφαλίζει το βάιραλ της υπόθεσης).
3 – Lifestyle: «27 Healthy and Portable High-Protein Snacks» via Greatist
Ευ Ζην, προτάσεις & μίνι-συνταγές για υγιεινή διατροφή και tips αυτοβελτίωσης: το συγκεκριμένο άρθρο τα έχει όλα. Κυρίως, αφορά ένα θέμα εξαιρετικά δημοφιλές παγκοσμίως: την συνεχόμενη και εξελισσόμενη τάση για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, μέσω της σωστής διατροφής. Γενικά, η θεματολογία που αφορά φαγητό και διατροφή, μαζί με αντίστοιχες ελκυστικές εικόνες, είναι σχεδόν σίγουρο πως θα τραβήξει το ενδιαφέρον.
Αν βρήκατε χρήσιμο αυτό το άρθρο μοιραστείτε με τους φίλους σας στους παρακάτω συνδέσμους κοινοποίησης:
Ευχαριστούμε για την ανάγνωση!